Top 5: Spraakmakende Oranje activaties
Na een lange afwezigheid van zeven jaar mag Nederland eindelijk weer deelnemen aan een eindtoernooi. Prachtig voor de spelers en de supporters, maar ook zeker voor de Nederlandse bedrijven. Een Oranjezomer betekent namelijk extra mogelijkheden voor marketingactiviteiten. We hebben de afgelopen jaren prachtige activaties voorbij zien komen van verschillende grote merken. Daarom hebben wij besloten om jullie deze week mee te nemen in de Top 5: Spraakmakende Oranje activaties!
Holland Hemd
We trappen de Top 5: Spraakmakende Oranje activaties af met Heineken. Het Nederlandse biermerk lanceerde onlangs in aanloop naar het EK 2020 namelijk een nieuw Holland Heineken Hemd. Om deze Oranjezomer in te luiden besloot Heineken een opvallend, zomers overhemd te laten produceren. Het hemd past zonder twijfel in het bekende rijtje oranje kledingstukken en attributen. Het vrolijke hawaïhemd is voorzien van een oranje kleur, diverse sportsymbolen, kronen en de Nederlandse leeuw. Als geheugensteuntje is het borstzakje voorzien van een Nederlandse vlag met daarop de eerste regels van het volkslied. Hierdoor kan er dus weer uit volle borst meegezongen worden!
Energieshirt Nuon
Ook Nuon scoorde een grote hit met een oranje shirt. In aanloop naar het WK 2010 in Zuid-Afrika besloot Nuon namelijk een energieshirt te ontwerpen. Het shirt werkte op lichaamstemperatuur. Wanneer het shirt uit de vriezer kwam was het bruin en wanneer je het een tijdje aanhad kreeg het shirt een oranje kleur. Enorm creatief en innovatief bedacht. Met de bijbehorende tv-commercial zette de energiemaatschappij de Duitsers op een ironische manier te kakken. Een Nederlandse supporter geeft in de video zijn energieshirt aan een Duitse supporter, nadat hij het shirt van de Duitser vies had gemaakt. Tijdens de fictieve wedstrijd tussen Nederland en Duitsland gaat de Duitse supporter uit zijn dak en kleurt het shirt oranje. De Duitse menigte kijkt hun landgenoot met boze blikken aan!
Wuppies
Naast het Holland Heineken Hemd en het energieshirt van Nuon mag Albert Heijn uiteraard ook niet ontbreken in deze Top 5. De Nederlandse supermarktketen lanceerde ter gelegenheid van het WK 2006 namelijk de wuppie-acties. De wuppies werden een ware hit, de pluizige diertjes waren door heel Nederland te vinden. Een bijpassende slogan was snel gemaakt: Wup Holland Wup! De vraag naar wuppies werd zo groot dat de pluizige diertjes binnen mum van tijd uitverkocht waren. In totaal kwamen er in 2006 ruim vijftien miljoen oranje, rode, witte en blauwe wuppies in de omloop. Door dit succes zijn de wuppies onderdeel geworden van het Nederlandse voetbalerfgoed!
Oranje-poppetjes
In aanloop naar het WK 2006 in Duitsland besloot toenmalig KNVB-sponsor Super de Boer een spaaractie te lanceren. De spaaractie stond in het teken van de WK-selectie van Oranje. De supermarktketen besloot Oranje-poppetjes weg te geven bij aankoop van producten in de winkel. Het magnetische veld onder de voeten van de poppetjes zorgde ervoor dat het magnetische balletje, met één druk op het hoofd van de speler, weggeschoten kon worden. Hoewel de selectie van ex-bondscoach Marco van Basten 23 spelers telde, ontbraken er toch zes WK-gangers in de selectie van Super de Boer. Deze spelers zullen hier echter niet echt rouwig om zijn geweest, aangezien niet alle poppetjes identiek zijn aan de sterren die aan de aftrap verschenen in Duitsland.
Pletterpet
We sluiten deze Top 5: Spraakmakende Oranje activaties af met de Pletterpet van Heineken. De Pletterpet was namelijk dé Oranje-gadget van het succesvolle WK 2010. De pet was gedurende het hele toernooi door Zuid-Afrika te zien. Deze gadget is geïnspireerd op de Makaraba, een beschilderde mijnwerkershelm. Heineken besloot een Nederlandse variant van de helm te maken. Het Nederlandse biermerk voegde de brullende Oranje-leeuw, toeter en andere elementen toe aan de Makaraba. De Pletterpet bracht Zuid-Afrika en Nederland op een creatieve, Hollandse manier samen en werd mede hierdoor een groot succes!
Vanaf nu is Life After Football #68 verkrijgbaar. Bestel jouw exemplaar nu in onze webshop of lees hem nu online!
Op de hoogte blijven van al het nieuws rondom voetbal, fashion en lifestyle? Volg dan onze Facebook en Instagram.
Gerelateerde artikelen

C.P. Company Strengthens Its Football Ties
With once again three Manchester City stars showing off the latest collection and recently the official partnership with Bologna.
Read more